Dit logo skal være fleksibelt

0 Comments

I gamle dage – helt tilbage til dengang hvor en virksomheds logo oftest kun fremstod på facader og til nød i aviser, da var der ikke store krav til logoets udformning. Dengang var trykkerier ikke så almindeligt som i dag, det var en dyr og kompliceret proces, og man var ikke helt så bevidst om at skilte med sit brand, så meget som man er i dag. Derfor havde man dengang kun én version af sit logo, for det var mere end rigeligt til behovet.

I dag er historien en helt anden. Virksomhedens logo kan findes på alt – på hjemmesiden, på visitkortet, på kuglepennen, på bilen, på brevpapiret og meget andet, og det sætter i den grad krav til logoets udformning, for det skal være let at afkode, uanset hvilket medie eller element figurerer på.

Logoet skal kunne aflæses uanset størrelsen og formatet det bliver gengivet på. Mange virksomheder har enkelte mindre detaljer i deres logo, som gør den store forskel, og hvis ikke det er synligt på blyanten eller kuglepennen, så ødelægger det det som man kalder for brand recognition. Altså muligheden for modtageren til afkode afsenderen.

 

Én version af logoet er ikke nok

Logoet skal som minimum eksistere i 2 versioner. Et aflangt som vil passe fortrinligt til hjemmesiden og til kuglepennen m.v., og en mere kvadratisk version som vil tage sig godt ud på brevhoveder, på erhvervsbeklædning m.v.

Ovenstående er vigtigt, for ellers risikerer man at et logo enten vil fremstå småt og ulæseligt, eller at det kan fremstå for neutralt i en sammenhæng hvor det ellers skulle markere sig.

 

Logo i forskellige farver

Når man får designet et logo af en professionel logodesigner, er det også vigtigt at få logoet i flere farverversioner – som minimum i 2 farver, for så kan logoet altid passe til forskellige baggrundsfarver.

Eksempelvis har man som regel hvidt brevpapir, og her vil en mørk version af logoet passe godt, men måske er firmabilen til gengæld mørk, og her vil en lys version af logoet passe bedre.

Nogle virksomheder har udelukkende et tekstbaseret (eller meget enkelt) logo, og her ses det ofte, at logoet kan figurere i mange forskellige farver, alt efter baggrunden det bliver gengivet på. Det kan være en stor fordel fordi det giver noget fleksibilitet i designet.

 

Eksempler på brug af logoer i forskellige sammenhænge

Logoer kan trykkes og gengives på et væld af forskellige emner, materialer og medier:

  • Hjemmeside
  • Tryksager
  • Sociale medier
  • Merchandise
  • Biler
  • Erhvervsbeklædning
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Skilte
  • Facader
  • Flag
  • …og meget mere!

 

Find den rigtige logodesigner

Men hvordan finder man så den rigtige logodesigner, som kan opfylde alt det der er nævnt i denne artikel?

Det vigtige at nævne, er i første omgang at man ikke skal fokusere på prisen. Find i stedet en god håndfuld logodesignere på nettet, sammenlign deres arbejde, og find den som du mener er bedst egnet til at lave et logo design til din virksomhed.

Logodesignere er ikke ens. Heller ikke selvom de har taget den samme uddannelse. De kan både have forskellig smag, forskellige idéer og ikke mindst forskellig erfaring og kunnen.

Når man har fundet en person, som man mener er den rette til opgaven, så indhent et tilbud. Det kan ofte være dyrere end man regner med, men hvis man omvendt får et logo design som man bruger de næste 20 år, så er prisen forsvindende lille.

Det er endvidere vigtigt at finde en designer, som garanterer at prisen er inklusiv ubegrænsede revisioner. Man kan sagtens finde billige grafiske designere, men ofte tager de en merpris for rettelser, og hvis man ikke er tilfreds med designet efter de først fremsendte versioner, så risikerer man at prisen bliver en helt anden end udgangspunktet.